Har du frågor om en Hörby Bruk-produkt?

Nedan har vi listat svaren på de vanligaste frågorna. 

Skottkärror

Kan jag lägga sten i min plastskottkärra?

Vi rekommenderar dig att använda plastskottkärran till enklare trädgårdsarbete eller om du vill använda den i stallmiljö (mockning etc.) En plåtskottkärra är mycket tåligare för sten och grus och är alltid ett bättre alternativ om du också vill kunna utnyttja den för t.ex. transport av sten.

Kan jag köpa en ny skalm till min skottkärra?

Ja du kan köpa nya skalmar till din Ekeby skottkärra, antingen hos närmaste återförsäljare eller i vår webshop för reservdelar (http://webshop.horbybruk.se/). De finns i 3 olika längder, så mät gärna din skalm och de förborrade hålen för att ta reda på vilken du behöver.

Finns det punkteringsfria hjul till skottkärror?

Ja till de flesta av våra skottkärror finns det punkteringsfria hjul att köpa och det hittar du antingen hos någon av våra återförsäljare eller i vår webshop. 

Hur tar jag bäst hand om min skottkärra?

Har du träskalmar rekommenderar vi att du oljar in dessa t.ex. 1 gng/år så blir de väldigt motståndskraftiga. Smörj gärna hjullager med cykelolja eller annat lämpligt smörjmedel såsom 5-56. Skölj gärna ur ditt tråg/korg efter användning.

Vilken storlek på skottkärra är mest lämpad för min villaträdgård?

Den storlek vi säljer allra mest av till villaträdgårdar är 90 liter.

Vilket träslag är skalmarna gjorda av?

De är gjorda av bok.

Hjul

Var hittar jag information om mått och dimensioner till era hjul?

På vår startsida hittar du en hjullista med mått och dimensioner. Du hittar den även här!

När jag köper ett komplett hjul, följer nya navkapslar/låsbrickor med?

Ja till de kärror det behövs följer en navkapsel/låsbricka med.

Vilket lufttryck rekommenderar ni i hjulen?

Lufttrycket i hjulen är max 30 psi och vi rekommenderar kring 24-25 psi.

Vad är fördelen med ett punkteringsfritt hjul?

Med våra punkteringsfria hjul slipper du platta däck pga punktering eller luft som läckt ut.

Det går inte att jämföra vårt punkteringsfria hjul med ett massivgummihjul. Det är bättre fjädring och inte lika stumt att köra med.

Hjulet består av helgjuten polyuretanbana på fälg vilket ger ett mycket slitstarkt hjul med mycket goda köregenskaper. Hjulet väger dessutom mindre än ett luftfyllt hjul. 

Polyuretan är motståndskraftigt mot ammoniak och mjölksyra vilket gör det extra lämpligt i utsatta miljöer. Den breda däcksytan ger dessutom bättre stabilitet och bärighet på mjukt underlag.  

Lekredskap

Kan jag köpa nya sitsar till CanCan gungan?

Ja du kan köpa nya sitsar både till dubbelgungan och enkelgungan och de hittar du antingen hos närmaste återförsäljare eller i vår webshop.

Är era lekredskap testade?

Alla våra lekredskap är testade och godkända enligt EN-71 (lekstandard inom EU). Många av våra lekprodukter är också testade och godkända av TÜV (Tyskt testinstitut).

Hur förankras en CanCan-gunga bäst?

Det finns tre sätt att förankra din gunga:

  1. Med förankringsjärn som finns som tillbehör (artnr 4018)
  2. Skruva fast gungans fotplattor på brädor ("skidor")
  3. Gjut betongplintar och skruva fast gungan i dessa

Vad är det för tryckimpregnerat virke ni använder i era träprodukter?

Tryckimpregneradt virke finns i olika klasser. Det vi använder är AB-klassat av NTR, godkänt enligt EN 71 och uppfyller kraven enligt REACH. Träet är både TÜV- och CE-godkänt för den europeiska marknaden och innehåller inte krom eller nickel.

Vad är det för grön avfällning som finns på träbenen och träbommen?

På tryckimpregnerat virke hittar man ibland avfällningar. Dessa kan likna mögel men är helt ofarliga både för personal som hanterar produkten på lager och för konsumenten. När produkten kommer ut i sitt rätta element, d v s utomhus, så försvinner dessa avfällningar väldigt snabbt.

Sprickor i trägungan

Under de varma sommarmånaderna kan det uppstå torrsprickor i de runda trästolparna. Så länge sprickorna inte når in till kärnans mitt så påverkas inte gungans säkerhet. 

Hur ska jag montera min rutschbana på annat underlag än stege?

När du monterar din rutschbana är det viktigt att du tänker på att den blir stabilt förankrad. Se till att du monterar din bana (banans övre del) på en plan yta samt att den ytan täcker hela undersidan på plattformsplanet/övre delen på banan.

Om du väljer att lägga din bana på en slänt så bör den fästas på t.ex. en längre planka som ger den övre delen av banan ett bra stöd. Plankan skall ha samma vinkel som undersidan på plattformen. Slutligen, lägg gärna banan på ett sådant sätt att banan får stöd hela vägen, t.ex. grus som följer banans undersida.

Webshop

Jag kan bara se kompletta produkter i er webshop, var hittar jag reservdelarna?

För att få fram alla reservdelar till en produkt klickar du antigen på produktens benämning eller på pilen vänster om bilden på produkten.

Är er betalningsfunktion i webshopen säker?

Ja själva kommunikationen till DIBS är krypterad. Betalningssidan läses in via en IFRAME funktion, ”IFRAME”- funktionen läser i https://payment.architrade.com/paymentweb/start.action dvs en krypterad förbindelse med betalningssystemet. All våran överföring vad gäller betalningen är krypterad och det har även DIBS säkerställt.

Hur lång är leveranstiden om jag handlar i er webshop?

Normalt 3-5 arbetsdagar.

Varför kan jag inte köpa kompletta produkter i er webshop?

Vi har valt att jobba med återförsäljare av våra kompletta produkter. Många av våra återförsäljare har svårt att tillhandahålla alla reservdelar och vi har därför startat en webshop för just detta ändamål.

Allmänna frågor

Var kan jag köpa era produkter?

Vi säljer våra produkter genom byggfackhandeln och genom ett antal olika e-handelsföretag. Enklast hittar du en återförsäljare nära dig genom att gå in på vår återförsäljarkarta här: www.horbybruk.se/sv/aterforsaljare. Är du osäker är du alltid välkommen att ringa vår kundservice på tel 0415-167 84 (vardagar 13-15).

Kan jag som konsument handla direkt av er?

Ja, men enbart reservdelar och det hittar du i vår webshop. Kompletta produkter kan du bara köpa hos någon av våra återförsäljare.

Varför ser jag inte produktpriser på er hemsida?

Vi använder inte rekommenderade utpriser utan låter alla våra återförsäljare sätta sitt eget pris.

 

Om du inte hittar svaret här, så är du välkommen att kontakta oss!
info@horbybruk.se
Kundservice kl 13.00-15.00 för privatpersoner tel 0415-167 84
Kundservice för återförsäljare, proffsanvändare tel 0415-167 70

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår