Ekebykärran 100 år

År 2026 fyller Ekebykärran 100 år – en svensk klassiker som fortfarande tillverkas i Hörby.
Sedan starten 1926 har den robusta skottkärran blivit en självklar del av både trädgårdar och byggplatser över hela landet.
Med sin hållbara konstruktion och tidlösa form står den som en symbol för svenskt hantverk och kvalitet.
I dag, liksom då, byggs varje kärra med samma omsorg och stolthet.
Ekebykärran – en del av vår industrihistoria som fortsätter rulla vidare.

 

!OBS!

Sidan är under uppbyggnad och kommer vara färdig december 2025.

Vi firar Ekebykärran 100 år

Se vårt kalendarium för att se alla firanden.

KALENDARIUM

Industriföretaget i Hörby

Hörby Bruk har utvecklats till ett modernt industriföretag med kombination av hantverk och maskinell produktion. Företaget tillverkar fortfarande alla Ekebykärror i Hörby.

Kvalitet och livslängd

Många användare har kvar kärror från 1970- och 1980-talet som fortfarande används. Det visar den långa livslängden och hållbarheten i konstruktionen.

Svensk tillverkning

Ekebykärran har hela tiden tillverkats i Sverige. Det gör den till en av få produkter i sitt slag med obruten svensk produktion i 100 år. Den representerar en del av den svenska industrihistorien.

1920-talet

Starten i Ekeby

Som smed arbetade Nils Birger Eriksson helst med stål. Han tänkte att det borde gå att göra även skottkärrekorgen i plåt istället för trä – och började skissa på en ny design.

År 1926 startade han tillverkningen av skottkärror i Ekeby utanför Helsingborg. Genom att bygga kärrorna i stål i stället för trä blev de betydligt mer hållbara.

Korgen, hjulet med fäste, benstöden och de främre stagen – så kallade styvor – tillverkades i stål, medan skalmar och tvärpinnar var av trä. Arbetet utfördes helt för hand: hål slogs med durchslag och slägga, och korgen nitades ihop.

1926

Reklamblad från år 1926.
På den tiden kostade en 110 liters skottkärra 30 kr och vägde 45 kg. Idag väger en 110 liters skottkärra 23 kg.

1920-talet

 Eriksson konstruerade också ett nytt hjul med oljebehållare i navet – en innovation som blev patenterad.

1920-talet

Eftersom kärrorna tillverkades i byn Ekeby fick de naturligt namnet Ekebykärror. Namnet etablerades snabbt och användes tidigt i marknadsföringen.

1930-talet

Ökad efterfråga

Under 1930-talet växte efterfrågan på Ekebykärran snabbt. Produktionen blev mer organiserad och antalet anställda ökade. Snart krävdes större lokaler för att möta behovet.

1930-talet

Flytten till Hörby 1936
Efter knappt tio år på marknaden hade Ekebykärran blivit en försäljningssuccé och tillverkningen flyttades därför till Hörby Bruks lokaler – en industribyggnad på över 1 000 kvadratmeter med plats för fortsatt expansion. Namnet Hörby Bruk antogs helt enkelt eftersom det redan stod på byggnaden.

1930-talet

År 1937 introducerades luftgummihjulet på skottkärran vilket gav kärran högre lastkapacitet och ännu bättre användbarhet.

1940-talet

Utveckling trots materialbrist

Under 1940-talet fortsatte Hörby Bruk att utvecklas, trots materialbrist och hårda regleringar under krigsåren. Produktionseffektiviteten ökade i takt med investeringar i nya maskiner – bland annat gradsax för kantklippning, maskiner för hörnklipp, kantpress och borrmaskiner som förenklade arbetet och höjde precisionen.

 

År 1944 byggdes en snickeriavdelning för tillverkning av skalmar och tvärpinnar. Vid tillfällen då plåt var en bristvara ersattes korgarna tillfälligt med trä. Snickeriet blev en viktig del av verksamheten och fanns kvar ända till 1990.

1950-talet

Efterkrigstid och expansion

På 1950-talet tog byggandet fart i Sverige, och Hörby Bruk moderniserade verkstaden för att möta den växande efterfrågan.

 

Företaget köptes av familjen Bergengren – som än idag äger verksamheten.

 

Den klassiska plåtkärran dominerade fortfarande och över en halv miljon exemplar hade tillverkats fram till mitten av decenniet. Sortimentet breddades och standardiserades, vilket ökade effektiviteten och öppnade för nya produktområden.

Antalet modeller växte från fyra till omkring tjugofem, och kunderna kunde nu välja mellan både glidlagrade och kullagrade hjul.

1960-talet

Ekebykärra hittar den privata trädgården

Under 1960-talet ökade privatköpen, och den gröna korgen med träskalmar blev ett välkänt kännetecken i svenska trädgårdar. Produktionstekniken moderniserades med en ny elcentral som gjorde att man kunde ansluta fler maskiner tex punktsvetsmaskin och specialmaskiner för håltagning och djuppressning – vilket ökade precisionen och minskade arbetstiden.

Lackeringen utvecklades från penselstrykning till sprut- och pulverlackering, och monteringen blev effektivare med tryckluftsverktyg i stället för handnycklar.

1966 installerades en hydraulisk press som möjliggjorde tillverkning av korgar i ett enda stycke – och nu behövdes inte korgen nitas ihop utan kunde tillverkas helt utan skarvar – något som ytterligare stärkte Hörby Bruks rykte för kvalitet och hållbarhet. Bilden visar pressen.

1970-talet

Fortsatt expansion

Hörby Bruk fortsatte att investera i fabriksanläggningen och produktionen växte. Antalet anställda ökade från 16 personer år 1949 till omkring 75 personer i mitten av 1970-talet, vilket speglade företagets framgång och växande efterfrågan.

1980-talet

Materialförbättringar

Under 1980-talet fokuserade Hörby Bruk på hållbarhet och låg underhållskostnad. Galvaniserat stål infördes och hjulkonstruktionen förbättrades, vilket gjorde produkterna ännu mer slitstarka och långlivade.

1990-talet

Förändringar och konkurrens

Marknaden påverkades av ökad konkurrens från importerade produkter, men Hörby Bruk valde att behålla svensk tillverkning och konkurrera med kvalitet.

2000-talet

ISO-certifiering och modernisering

Under 2000-talet blev Hörby Bruk ISO-certifierat, vilket stärkte företagets position som en modern och kvalitetsmedveten tillverkare.

2010-talet

Färg, investeringar och nya hjul

För första gången i vår historia vågade vi gå utanför den klassiska gröna färgen. Skottkärrorna fick nya, färgglada nyanser – ett kreativt steg som ger produkterna ett modernt och lekfullt uttryck.

2010-talet

2017 genomförde Hörby Bruk en av sina största investeringar hittills genom att installera en helautomatiserad presslina för korgar till skottkärran, för att säkra fortsatt produktion i Hörby.

2010-talet

Det punkteringsfria hjulet Flexlite introduceras år 2012, som underlättar för framförallt den privata sektorn då man slipper punktering på sin skottkärra.

Idag finns det även punkteringsfria hjul för proffs FlexPro.

2010-talet

Måleriets pulverlackering uppgraderas år 2019 med ny färgbox och blir mer miljövänlig. Nu tar ett färgbyte bara 10 minuter jämfört med 3,5 timmar innan!

2020-talet

Skottkärra i tappning

År 2020 fyllde företaget Hörby Bruk 100 år och vi fick en ny färgkollegion Natures Collection

En ny version av skottkärran kommer – utrustad med handtag i bambu för ett hållbart och klimatsmart val. Den nya designen kombinerar traditionell kvalitet med moderna material och långsiktig hållbarhet.

Framtiden

Ekebykärran fortsätter att tillverkas i Hörby, med samma grundidé:
en stabil, pålitlig och hållbar skottkärra – byggd för att hålla i generationer.

 

Hur ser den ut om ytterligare 100 år?

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår
1 sv