Har du frågor om en Hörby Bruk-produkt?
Nedan har vi listat svaren på de vanligaste frågorna.
Hjul
När jag köper ett komplett hjul, följer nya navkapslar/låsbrickor med?
Ja till de kärror det behövs följer en navkapsel/låsbricka med.
Jag har svårt att pumpa slangen på mitt hjul, har ni något tips?
När man ska pumpa slangen i hjulet kan det ibland vara svårt att få tag på ventilen, prova då att använda en smal tång för att hålla fast ventilen medan pumpen sätts på ventilen.
Vilket lufttryck rekommenderar ni i hjulen?
Lufttrycket i hjulen är max 30 psi och vi rekommenderar kring 24-25 psi.
Vad är fördelen med ett punkteringsfritt hjul?
Med våra punkteringsfria hjul slipper du platta däck pga punktering eller luft som läckt ut.
Det går inte att jämföra vårt punkteringsfria hjul med ett massivgummihjul. Det är bättre fjädring och inte lika stumt att köra med.
Hjulet består av helgjuten polyuretanbana på fälg vilket ger ett mycket slitstarkt hjul med mycket goda köregenskaper. Hjulet väger dessutom mindre än ett luftfyllt hjul.
Polyuretan är motståndskraftigt mot ammoniak och mjölksyra vilket gör det extra lämpligt i utsatta miljöer. Den breda däcksytan ger dessutom bättre stabilitet och bärighet på mjukt underlag.
Skottkärror
Kan jag lägga sten i min plastskottkärra?
Vi rekommenderar dig att använda plastskottkärran till enklare trädgårdsarbete eller om du vill använda den i stallmiljö (mockning etc.) En plåtskottkärra är mycket tåligare för sten och grus och är alltid ett bättre alternativ om du också vill kunna utnyttja den för t.ex. transport av sten.
Kan jag köpa en ny skalm till min skottkärra?
Ja du kan köpa nya skalmar till din Ekeby skottkärra, antingen hos närmaste återförsäljare eller i vår webshop för reservdelar. De finns i 3 olika längder, så mät gärna din skalm och de förborrade hålen för att ta reda på vilken du behöver.
Finns det punkteringsfria hjul till skottkärror?
Ja till de flesta av våra skottkärror finns det punkteringsfria hjul att köpa och det hittar du antingen hos någon av våra återförsäljare eller i vår webshop.
Hur tar jag bäst hand om min skottkärra?
Att ta hand om din skottkärra på rätt sätt kan förlänga dess livslängd och göra den mer användbar. Här är några tips på hur du kan ta hand om din skottkärra:
-
Förvara skottkärran inomhus när den inte används för att skydda den från väder och vind.
-
Rengör skottkärran regelbundet med en borste och vatten för att avlägsna smuts och skräp som kan fastna på ytan.
-
Smörj axlar och hjul med smörjmedel så som cykelolja eller annat lämpligt smörjmedel såsom 5-56 regelbundet för att undvika friktion och slitage på rörliga delar.
-
Kontrollera regelbundet att skruvar och bultar är ordentligt åtdragna så att delarna inte lossnar.
-
Se till att inte överbelasta skottkärran, särskilt om den inte är designad för tung last, för att undvika skador på skottkärrans kropp och hjul.
-
Se till att däcken alltid är uppumpade till rätt lufttryck för att undvika att däcken blir slitna och spricker.
-
Förvara skottkärran på en plats där den inte utsätts för direkt solljus eller fuktighet för att undvika skador på materialet.
-
Byt ut slitna eller skadade delar, såsom hjul, handtag eller lådor, så snart som möjligt för att undvika ytterligare skador eller olyckor.
Genom att följa dessa tips kan du säkerställa att din skottkärra håller längre och fungerar smidigt i trädgårdsarbetet.
Vilken storlek på skottkärra är mest lämpad för min villaträdgård?
Den storlek vi säljer allra mest av till villaträdgårdar är 90 liter.
Vilket träslag är skalmarna gjorda av?
De är gjorda av bok.
Lekredskap
Kan jag köpa nya sitsar till CanCan gungan?
Ja du kan köpa nya sitsar både till dubbelgungan och enkelgungan och de hittar du antingen hos närmaste återförsäljare eller i vår webshop.
Är era lekredskap testade?
Alla våra lekredskap är testade och godkända enligt EN-71 (lekstandard inom EU). Många av våra lekprodukter är också testade och godkända av TÜV (Tyskt testinstitut).
Hur förankras en CanCan-gunga bäst?
Det finns tre sätt att förankra din gunga:
- Med förankringsjärn som finns som tillbehör (artnr 4018)
- Skruva fast gungans fotplattor på brädor ("skidor")
- Gjut betongplintar och skruva fast gungan i dessa
Vad är det för tryckimpregnerat virke ni använder i era träprodukter?
Tryckimpregneradt virke finns i olika klasser. Det vi använder är AB-klassat av NTR, godkänt enligt EN 71 och uppfyller kraven enligt REACH. Träet är både TÜV- och CE-godkänt för den europeiska marknaden och innehåller inte krom eller nickel.
Vad är det för grön avfällning som finns på träbenen och träbommen?
På tryckimpregnerat virke hittar man ibland avfällningar. Dessa kan likna mögel men är helt ofarliga både för personal som hanterar produkten på lager och för konsumenten. När produkten kommer ut i sitt rätta element, d v s utomhus, så försvinner dessa avfällningar väldigt snabbt.
Sprickor i trägungan
Under de varma sommarmånaderna kan det uppstå torrsprickor i de runda trästolparna. Så länge sprickorna inte når in till kärnans mitt så påverkas inte gungans säkerhet. Här kan du läsa mer om sprickbildning i trä.
Hur ska jag montera min rutschbana på annat underlag än stege?
När du monterar din rutschbana är det viktigt att du tänker på att den blir stabilt förankrad. Se till att du monterar din bana (banans övre del) på en plan yta samt att den ytan täcker hela undersidan på plattformsplanet/övre delen på banan.
Om du väljer att lägga din bana på en slänt så bör den fästas på t.ex. en längre planka som ger den övre delen av banan ett bra stöd. Plankan skall ha samma vinkel som undersidan på plattformen. Slutligen, lägg gärna banan på ett sådant sätt att banan får stöd hela vägen, t.ex. grus som följer banans undersida.
Webshop
Jag kan bara se kompletta produkter i er webshop, var hittar jag reservdelarna?
För att få fram alla reservdelar till en produkt klickar du antigen på produktens benämning eller på pilen vänster om bilden på produkten.
Är er betalningsfunktion i webshopen säker?
Ja den är säker. Betalningsfunktionen i vår webshop sker den genom Klarna. All överföring vad gäller betalningen är krypterad vilket även är säkerställt av Klarna. Du kan läsa mer om Klarnas dataskyddsinformation här: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/privacy?_ga=2.41115490.1716802531.1561382120-634889191.1539767376
Hur lång är leveranstiden om jag handlar i er webshop?
Normalt 3-5 arbetsdagar.
Varför kan jag inte köpa kompletta produkter i er webshop?
Vi har valt att jobba med återförsäljare av våra kompletta produkter. Många av våra återförsäljare har svårt att tillhandahålla alla reservdelar och vi har därför startat en webshop för just detta ändamål.
Allmänna frågor
Var kan jag köpa era produkter?
Vi säljer våra produkter genom byggfackhandeln och genom ett antal olika e-handelsföretag. Enklast hittar du en återförsäljare nära dig genom att gå in på vår återförsäljarkarta här: www.horbybruk.se/sv/aterforsaljare. Är du osäker är du alltid välkommen att ringa vår kundservice på tel 0415-167 84 (vardagar 13-15).
Kan jag som konsument handla direkt av er?
Ja, men enbart reservdelar och det hittar du i vår webshop. Kompletta produkter kan du bara köpa hos någon av våra återförsäljare.
Varför ser jag inte produktpriser på er hemsida?
Vi använder inte rekommenderade utpriser utan låter alla våra återförsäljare sätta sitt eget pris.
Om du inte hittar svaret här, så är du välkommen att kontakta oss!