1920 Smedjan startas i Ekeby utanför Helsingborg av Nils Birger
Eriksson och det genomfördes mest reparationer av lantbruksmaskiner.
1926 Första skottkärran i plåt tillverkas genom att klippa, bocka och
nita ihop plåten. Ekebykärran är född och premiärvisades på Landskronautställningen år 1926. Ett nytt helsvetsat hjul som var extra starkt och lättgående med smörjanordning blev patenterat.
1936 Hela verksamheten flyttas till de befintliga lokalerna i Hörby. På fasaden i Hörby stod det redan HÖRBY BRUKS AKTIEBOLAG vilket
gjorde det enkelt att byta till det företagsnamnet samband med flytten
till Hörby.
1937 Årets nyhet: Ekebykärran kan nu även levereras med luftgummihjul.
1939 Andra världskriget är ett faktum och varor ransonerades, många män blev inkallade till beredskapstjänst och fordon inmönstrades av staten för användning i försvaret. Så skedde med den nyligen
anskaffade lastbilen. Som ersättning tillverkades då en fyrhjulig handdragen transportvagn för transporterna till järnvägsstationen. Denna vagn blev sedan en ny produkt i sortimentet. Det vidareutvecklades senare även en eldriven bil som var lättare att köra.
1950 Familjen Bergengren köper Hörby Bruk
1962 Lennart Book är VD från 1962 till 1989 och leder Hörby Bruk framåt under en stark expansionsperiod.
1965 Leksortimentet introduceras genom att Kvartettgungan kom ut på marknaden och blev en succé. Efter en nedgång på marknaden under 1980-talet gjordes gungan om till en lättare men lika stabil modell som fick namnet CanCan.
1966 Det investeras i en hydraulisk press för djupdragning av skottkärrekorgar. Det är en av de största enskilda
maskininvesteringarna. Korgen kunde nu pressas i ett stycke helt utan skarvar.
Arbetsmomenten reducerades till dragning, renklippning och kantrullning. Årsproduktionen kan nu göras på 3 månader istället.
1967 Järnvägsstationen i Hörby läggs ner och Hörby Bruk börjar frakta godset med lastbilar istället. När järnvägen fanns lastades hela järnvägsvagnar med gods till de stora kunderna.
1968 En ny lackeringsanläggning bestående av triavfettning, doppkar med färg och en oljeeldad brännugn anskaffas. En automatisk lina gör att den manuella hanteringen endast blir på- och avplockning. Doppkaren rymde vardera 3 kubikmeter färg och måste vara fulla för att fungera, därav var det inte möjligt att byta kulör.
1977 Måleriet uppgraderas med pulverlackeringsbox parallellt med doppkaren.
1987 Produktionen moderniseras med svetsrobotar
1991 En ny pulverlackeringsanläggning uppförs i måleriet som innebär en stor förbättring både för arbetsmiljön samt en kvalitetsförbättring. Det är den hittills största investeringen med en kostnad på 6 miljoner kronor.
1997 Hörby Bruk köper upp Fogelsta, den största konkurrenten i Sverige
2002 Hörby Bruk kvalitetsäkras enligt ISO 9001 då varumärket bygger på kvalitet så var certifieringen ett naturligt steg.
2003 Komponenttillverkning startas upp i Kina för att kunna erbjuda ett fullskaligt sortiment i olika prisklasser. Idag erbjuder vi Basic Line som ett eget produktsortiment och ett komplement till våra svensktillverkade premiumprodukter.
2006 Nytt lager byggs för att de nya produkterna från fjärran öster behöver större lageryta.
2011 Hörby Bruk miljöcertifieras enligt ISO 14001. Det kom många frågor från kunder och leverantörer angående kontrollen av avfallshantering och övriga miljöfrågor.
2013 Ett CSR projekt tar vid för att få ett större helhetsansvar både när det gäller interna och externa intressenter. För leverantörerna införs Code of Conduct för att säkerställa en bra arbetsmiljö.
2016 Som ett komplement till sortimentet på proffssidan utökas produktfloran med redskap.
2017 Hörby Bruk gör en av sina största investeringar och installerar en helautomatiserad presslina för korgar till skottkärror. Detta för att säkra fortsatt tillverkning i Hörby.
2019 Nytt lager byggs för att få större lageryta. Måleriets pulverlackering uppgraderas med ny färgbox och blir mer miljövänlig. Nu tar ett färgbyte bara 10 minuter jämfört med 3,5 timmar innan!
2020 Hörby Bruk 100 år